Olympic Air S.A. (Greek: Ολυμπιακή) este o companie aeriană regională, o filială a companiei aeriene grecești Aegean Airlines. Aceasta a fost inițial formată din privatizarea fostului transportator național grec Olympic Airlines, o companie care poartă numele Olympic Airways din 1957 până la începutul secolului XXI. Olympic Air a început operațiunile limitate la 29 septembrie 2009, după ce Olympic Airlines a încetat toate operațiunile, iar deschiderea oficială a companiei a avut loc două zile mai târziu, la 1 octombrie 2009. Hub-ul său principal este Aeroportul Internațional din Atena, ca hub secundar. Sediul companiei aeriene se află în clădirea 57 de la Aeroportul Internațional Atena din Spata, iar sediul său este situat în Koropi, Kropia, la est de Attica.
Compania aeriană utilizează codul IATA OA pe care l-a moștenit de la Olympic Airlines și codul ICAO OAL. Compania aeriană a lansat inițial codul ICAO NOA, dar mai târziu a cumpărat codul OAL utilizat de Olympic Airlines.
La data de 22 februarie 2010, Olympic Air și principalul său competitor, Aegean Airlines, au anunțat că au ajuns la un acord pentru a-și combina operațiunile, eliminând treptat marca Aegean. După o anchetă efectuată de comisia europeană de concurs, la 26 ianuarie 2011 a fost anunțat că fuziunea a fost blocată făcând referire la preocupările anticoncurențiale. Cu toate acestea, vânzarea către Aegean Airlines a fost în cele din urmă aprobată de Comisia Europeană pentru Concurență la 10 octombrie 2013, iar compania aeriană este în prezent o filială a companiei Aegean Airlines. În prezent operează 10 avioane Bombardier Dash 8 și 2 ATR 42, fosta sa flotă de aeronave A320 și A319 fiind vândută în timpul diferitelor procese menționate mai sus.
La 16 septembrie 2008, guvernul elen a anunțat o restructurare majoră a companiei Olympic Airlines, folosind planul "Pantheon Airways" pentru relansarea companiei Olympic ca o companie aeriană privată. Pantheon va opera în paralel cu Olympic Airlines până în aprilie 2009, când Olympic Airlines va fi închis, iar Pantheon va prelua majoritatea rutelor sale. Pantheonul va fi apoi redenumit folosind marca "olimpică" și logo-ul său cu șase inele. Noul Olympic Air nu ar fi un succesor legal al Olympic Airlines sau Airways, care nu a preluat direct niciunul dintre foștii angajați sau active.
În februarie 2009, o licitație internațională privind vânzarea celor trei companii și activele Grupului Olympic Airlines (operațiuni de zbor, bază tehnică, operațiuni de handling la sol) și Pantheon Airways sa prăbușit, întrucât ofertele prezentate de candidați nu au fost considerate satisfăcătoare de către Guvernul. După colapsul acestei încercări de a vinde compania, fostul ministru al transporturilor, Kostis Hatzidakis, a adresat o invitație grupurilor financiare de a continua negocierile directe pentru vânzarea grupului. Primul care a răspuns a fost Marfin Investment Group (MIG), cel mai mare fond de investiții din Grecia, care a depus o ofertă pentru a cumpăra operațiunile de zbor și baza tehnică a Grupului. De asemenea, Swissport a depus o ofertă pentru achiziționarea operațiunilor de handling la sol. După trei săptămâni de negocieri cu MIG, la data de 4 martie 2009, Aegean Airlines și consorțiul greco-american Chrysler Aviation au depus și oferte pentru cumpărarea grupului. Cu toate acestea, oferta companiei Aegean Airlines nu a fost acceptată deoarece noua companie aeriană ar controla peste 95% din rutele interne, în timp ce consilierii financiari ai guvernului nu au putut stabili dacă Chrysler Aviation se afla în poziția financiară pentru a-și susține oferta.
Era MIGLa 6 martie 2009, ministrul dezvoltării, Kostis Hatzidakis, a anunțat vânzarea operațiunilor de zbor și a societăților tehnice de bază către MIG. Negocierile cu Swissport au continuat încă o săptămână, pentru a facilita un acord comercial între MIG și Swissport. Cu toate acestea, nu sa ajuns la o înțelegere și MIG a anunțat că va prelua și operațiunile de handling la sol ale Olimpiadei. Ca rezultat, după 35 de ani de control de stat și 10 ani de încercări de vânzare eșuate, Olympic sa întors la o corporație privată. Noii proprietari au planificat să asigure aproximativ 4000 din cele 8.500 de locuri de muncă ale Grupului.
În cadrul înțelegerii sale cu statul grec, MIG a achiziționat activele Pantheon Airways, câteva dintre sloturile valoroase ale companiei Olympic Airlines din New York, Londra, Paris, Roma, Frankfurt, Bruxelles și București, precum și drepturi exclusive la " Olimpic "și logo-ul celor șase inele. De asemenea, a obținut dreptul de a utiliza cele două hangare, unitatea de marfă a companiei Olympic Airways Services și alte facilități de la Aeroportul Internațional din Atena timp de 25 de ani. Noua companie aeriană a planificat să păstreze doar 65% din operațiunile de zbor în comparație cu operațiunile de zbor ale companiei Olympic în vara anului 2008, în conformitate cu o regulă impusă de UE în timpul aprobării vânzării. De asemenea, a trebuit să renunțe la monopolul său pe rutele insulare subvenționate de stat și să le împartă în mod egal cu alte companii aeriene grecești.
Olympic Handling, după cum a fost numită noua companie de handling la sol, a început activitatea pe 29 iunie, urmată de noua companie tehnică de bază, Olympic Engineering și, în cele din urmă, pe 29 septembrie, noua companie aeriană, redenumită oficial Olympic Air. Noul nume al companiei a fost anunțat în cadrul unei licitații pentru modernizarea și reproiectarea logo-ului noii companii aeriene. Această licitație a urmat o licitație anterioară care a cerut designerilor de modă să-și prezinte desenele pentru noile uniforme ale companiei aeriene. La scurt timp după încheierea înțelegerii, MIG a anunțat procesul de recrutare pentru cele trei noi companii, precum și noi licitații pentru achiziționarea sau închirierea de noi aeronave.
Olympic Air a comandat opt noi generații de generație Bombardier Q400 de generație viitoare în cadrul Expoziției Air Paris 2009, dintre care patru vor fi Q400 NextGen, care vor acoperi rutele interne și balcanice și vor începe să fie livrate în iulie 2010. OA a plasat, de asemenea, încă opt de tip. Olympic a închiriat un total de 14 aeronave din seria A320 pentru intrarea în serviciu în septembrie 2009 și intenționează să comande propriile aeronave de la Airbus sau Boeing în viitorul apropiat.
Într-o conferință de presă din 17 septembrie 2009, președintele MIG, Andreas Vgenopoulos, a anunțat noi oferte de cod și a declarat că Olympic Air are de asemenea intenții să se alăture în viitor SkyTeam. Vgenopoulos a mai spus că dorește să facă compania o lider regional, iar mai târziu, una dintre cele mai mari companii aeriene din lume, dacă este posibil. Compania Olympic Air a planificat să angajeze aproximativ 5.000 de angajați, dintre care unii dintre cei 8.100 de angajați ai transportatorului de stat, cu noi contracte negociate. În plus, Vgenopoulos a declarat că societatea își va onora angajamentul de a da noului guvern trei luni pentru a renaționaliza Olympic, dacă dorește. Vgenopoulos a mai afirmat că o comandă de aeronavă nouă ar fi anunțată în curând, pentru a înlocui aeronava actuală odată ce leaganele lor se epuizează.
În cadrul ceremoniei de inaugurare a cursei de la 1 octombrie 2009, președintele MIG, Andreas Vgenopoulos, a declarat că Olympic Air deține în continuare drepturile exclusive asupra mărcii macedonene Airlines și intenționează să relanseze compania aeriană ca o filială a Olympic Air. Noua filială ar avea sediul în afara Salonicului, în scopul servirii turismului și a nevoilor de afaceri ale regiunii. Compania aeriană va începe să funcționeze în primăvara anului 2010.
Într-un interviu acordat în octombrie 2009 cu ATWOnline, CEO-ul Antonis Simigdalas a declarat că Olympic avea în prezent aproximativ 10.000 de pasageri pe zi, cu o cotă de piață internă de aproximativ 30%. Simigdalas a mai afirmat că noul Olympic Air a fost cu aproximativ 35% mai mic decât vechile Olympic Airlines și că Olympic Air își planifică propriile zboruri pe distanțe lungi, într-un interval de 12 luni. În ceea ce privește rentabilitatea, Simgdalas a afirmat că, în condițiile economice actuale, se așteaptă ca Olympic Air să-și facă primul profit în 2012. El a mai menționat că unitatea de handling la sol era deja profitabilă. Într-un interviu acordat companiei Flight International, Simigdalis a declarat că cota de piață internă a companiei Olympic Air a crescut până la 47% până în decembrie 2009. El a mai spus că dacă lucrurile merg bine, el prezice că linia aeriană va rupe chiar și în 2011.
La data de 6 decembrie 2009, Olympic Air a anunțat că a fost aleasă în calitate de transportator oficial al Comitetului Olimpic Hellenic pentru trei ani în perioada 2010-2012. Prin această sponsorizare Olympic Air sa angajat să asigure transportul liber al delegațiilor olimpice grecești în 2010 Jocurile Olimpice din Vancouver și Jocurile Olimpice de Vară 2012 din Londra. La data de 10 decembrie 2009, compania a anunțat că telefonul mobil este acum disponibil pentru zborurile care pleacă din aeroportul din Atena, făcând din Olimpia prima companie aeriană din Grecia care oferă acest serviciu. În cadrul programului său de responsabilitate corporativă, Olimpia a anunțat că va lansa un program educațional numit "O zi la muzeu", transportând 3500 de studenți din Cipru la noul Muzeu Acropolis din Atena, începând cu 29 ianuarie 2010.
În 2011, Olympic Air a anunțat lansarea unui serviciu de economie premium pe parcul său de avioane Bombardier Q400 pentru zboruri interne și internaționale selectate, în plus față de serviciul de clasă business.
Încercarea de fuziune cu Aegean AirlinesÎn februarie 2010, au avut loc discuții inițiale cu acționarii pentru a lua în considerare cooperarea dintre principalii competitori Aegean Airlines și Olympic Air, care au alimentat zvonuri despre posibila fuziune. La 22 februarie 2010, Olympic Air și Aegean Airlines au anunțat că au acceptat o fuziune. Compania aeriană nou-fuzionată va purta numele și logo-ul olimpic, după o perioadă de tranziție în care ambele mărci aeriene ar fi utilizate în paralel. Marca din Marea Egee ar înceta să mai existe după perioada de tranziție. Mai mult, Jocurile Olimpice și Ingineria Olimpică ar deveni 100% filiale ale noii companii.
Acționarul unic al Olympic Air, Marfin Investment Group și principalul acționar al Aegean, grupul Vassilakis, ar deține o participație egală de 26,6% în entitatea combinată, în timp ce grupurile de domni Laskaridis, V. Constantakopoulos, G. David și L. Ioannou, precum și Banca Piraeus își vor menține participarea la capitalul propriu proporțional sub forma unui pachet de 46,8% din noua companie, oferind astfel companiei Aegean o cotă de 73,4% în noua companie. De asemenea, a fost anunțat că noua companie va fi listată la Bursa din Atena. O decizie privind fuziunea a fost inițial așteptată de la Comisia Europeană pentru Competiții până la sfârșitul lunii septembrie 2010.
Potrivit comunicatelor de presă ale companiilor Aegean și MIG, președintele Aegean, Theodoros Vassilakis și președintele și CEO-ul olimpic Andreas Vgenopoulos ar trebui să conducă noua companie. Vassilakis a declarat că fuziunea a fost generată de dimensiunea concurenților lor în UE, ceea ce a făcut necesar ca cele două companii aeriene principale din Grecia să se conecteze pentru a crea un "campion național al companiilor aeriene" cu o prezență extinsă pe piața europeană, precum și o acoperire continuă a chiar și cele mai îndepărtate insule grecești. Vgenopoulos a mai afirmat că fuziunea va conserva și consolida și numele de marcă olimpică, o parte inerentă a tradiției naționale grecești.
La momentul anunțului pentru fuziune, Aegean era în curs de a deveni membru al Star Alliance, în timp ce Olympic Air a stabilit legături cu SkyTeam înainte de fuziune. În ciuda acestui fapt, a fost anunțat că procesul Aegean Star Alliance va continua cu companiile aeriene care lucrează pentru a garanta o tranziție lină a transportatorului care a fuzionat în Star Alliance. Star Alliance a salutat fuziunea propusă, lansând o declarație prin care spune că "echipele de integrare din ambele părți se vor întâlni în curând pentru a evalua pașii necesari pentru a garanta o tranziție lină a operațiunilor Aegean Airlines și Olympic Air care au fuzionat în rețeaua Star Alliance". La ceremonia de primire a Aegean în Star Alliance, la 30 iunie 2010, viitorul CEO al Star Alliance, Jaan Albrecht, a confirmat că entitatea extinsă va deveni membru al Star Alliance în cazul în care fuziunea planificată va fi aprobată de autoritatea de reglementare.
După o revizuire inițială a fuziunii, la 30 iulie 2010, Comisia Europeană pentru Concurențe și-a exprimat îndoiala că fuziunea respectă reglementările privind concurența, menționând "preocupări serioase privind concurența", în special pe piața internă, dar și pe mai multe rute internaționale. De asemenea, CE a afirmat că a avut "îndoieli serioase" cu privire la faptul că fuziunea a îndeplinit cerințele referitoare la handlingul la sol pe aeroporturile din Grecia, precum și la furnizarea de rute de obligații de serviciu public care ar reuni "cei doi ofertanți cei mai puternici și cei mai credibili" . Comisia a ales să deschidă o investigație aprofundată de 90 de zile privind fuziunea propusă pentru a evalua în continuare efectele parteneriatului. CE a fost așteptată să se pronunțe definitiv asupra legăturii până la 7 decembrie 2010. Într-un interviu acordat companiei Air Transport World în august 2010, Dimitris Gerogiannis, directorul general al Aegean Airlines, a declarat că principalul lor obiectiv la momentul respectiv a fost fuziune. El a mai spus că îmbinarea cu Olympic Air este o chestiune de viabilitate, condusă de "realități economice și de afaceri". Gerogiannis a susținut că Grecia nu este în măsură să susțină două companii aeriene cu servicii complete, subliniind exemplele altor țări europene și companiilor aeriene. Mai târziu de lună, Aegean a înregistrat primele pierderi de-a lungul anilor, prezentând în continuare o nevoie urgentă de fuziune, în timp ce ambele companii aeriene planifică reduceri diferite.
În ciuda unui termen limită stabilit la 7 decembrie 2010, Olympic și Aegean au sperat să ia o decizie din partea UE mai devreme. Cele două companii aeriene se așteptau să transmită toate detaliile și documentele UE solicitate până la sfârșitul lunii septembrie 2010. Olympic și Aegean speră pentru o decizie timpurie în vederea sincronizării programelor de zbor 2011, în mod ideal până în noiembrie 2010, așa cum este standardul industrial, pentru a profita cât mai curând de beneficiile și sinergiile fuziunii. Companiile aeriene au susținut că o decizie ulterioară le va afecta din punct de vedere economic și competitiv împotriva altor companii aeriene și va întârzia beneficiile totale ale fuziunii până în 2012.
La data de 24 septembrie 2010, a fost anunțat faptul că Olympic Air a câștigat Premiul Silver Award al Asociației companiilor aeriene regionale europene: Compania aeriană a anului 2010/2011. Olympic a fost lăudat pentru operarea zborului zilnic în termen de două luni de la începerea operațiunilor, în ciuda faptului că a fost relansat în timpul unei crize economice extreme din Grecia și pe fondul unui trecut tulburat. Sa menționat, de asemenea, modul în care operațiunea companiei aeriene a adus Aegean Airlines la masa de negocieri pentru a fi de acord cu o fuziune într-un termen scurt.
La data de 21 octombrie 2010, comisia UE a anunțat că va amâna decizia privind fuziunea până la data de 12 ianuarie 2011. Comisarul Joaquin Almunia a menționat, de asemenea, dificultăți cu cele două companii care dețin aproape toată piața internă din Grecia. Deși un motiv anume pentru întârzierea nu a fost dat, potrivit publicațiilor, comisia de obicei abate deciziile când companiile oferă să ia măsuri care ar ușura preocupările. La 17 noiembrie 2010, comisarul Joaquin Almunia a confirmat că cei doi transportatori încă se confruntă cu unele dificultăți în eforturile lor de depășire a preocupărilor antitrust asupra fuziunii, dar au subliniat că au încă săptămâni înainte de a găsi o soluție adecvată până la decizia planificată din 12 ianuarie 2011 . La 10 decembrie 2010, mass-media din Grecia a raportat că Comisia Europeană și-a retras data de guvernare, de data aceasta cu o nouă dată tentativă stabilită pentru 2 februarie 2011.
La 26 ianuarie 2011, Comisia Europeană a blocat fuziunea dintre cele două companii aeriene, invocând preocupările anticoncurențiale. Comisia a declarat că fuziunea ar fi creat un "cvasi-monopol" pe piața transporturilor aeriene din Grecia, compania aeriană combinată dominând mai mult de 90% din piața internă a transportului aerian din Grecia. CE a afirmat, de asemenea, convingerea că fuziunea va conduce la prețuri mai mari pentru patru dintre cei șase milioane de pasageri greci și europeni care zboară spre și din Atena în fiecare an, fără perspective realiste pe care o nouă aeronavă de dimensiuni suficiente ar intra pe piață pentru a restrânge prețurile companiilor aeriene au fuzionat. În plus, comisarul Joaquin Almunia a declarat că fuziunea ar fi condus la prețuri mai ridicate și servicii de calitate mai scăzute pentru greci și turiști care călătoresc între Atena și insule, în cazul în care compania aeriană fuzionată ar avea o dominație aproape totală între Atena și Salonic și între capitala și opt aeroporturi insulare. Ambii transportatori au oferit căi de atac în încercarea de a ușura preocupările, deși UE credea că nu ar fi suficient pentru a proteja în mod adecvat călătorii și pentru a ușura preocupările legate de concurență. Unul dintre remediile propuse de companii a inclus oferirea de cedare a sloturilor de decolare și aterizare pe aeroporturile din Grecia, deși comisia a menționat că aeroporturile grecești nu suferă de congestionarea observată la alte aeroporturi europene din fuziunile sau alianțele anterioare.
Comisarul european pentru concurență, Joaquín Almunia, a declarat că companiile aeriene ar fi putut câștiga aprobarea dacă ar oferi să-și vândă o parte din flotă unui potențial concurent sau să permită unei alte companii aeriene să utilizeze unul dintre numele lor comercial, pe sugestii ale UE. Aegean Airlines a numit propunerea de nume inacceptabilă, iar vicepreședintele Eftihios Vassilakis afirmând că numele de marcă au o valoare uriașă pe care ambele companii au lucrat din greu pentru a le construi. Mai mult, Vassilakis a afirmat că numele de marcă și remedierea flotei nu au un precedent în istoria fuziunilor companiilor aeriene.
Comentând evoluția unui comunicat de presă comun, președintele companiei Aegean Airlines, Thodoros Vasilakis, a declarat: "În ultimul an, am prezentat Comisiei Europene beneficiile fuziunii pentru companiile, pasagerii și economia țării noastre. precum și măsuri de facilitare a introducerii de noi concurenți pe piața internă, din păcate, CE a decis să interzică acordul, a fost pierdută o oportunitate importantă pentru o reprezentare consolidată pe piața europeană a aviației. înregistrarea arată că putem reuși prin vremuri provocatoare. " Presedintele Olympic Air, Andreas Vgenopoulos, a imitat gandurile lui Vasilakis in ceea ce priveste progresul, precizand, de asemenea, ca "Decizia CE va avea consecinte negative asupra consumatorilor, precum si a economiei tarii noastre, in timp ce va beneficia de competitorii straini. cele mai bune noastre în beneficiul personalului nostru, al acționarilor și al pasagerilor noștri ". Ambele companii aeriene au declarat, de asemenea, că vor studia raportul de tip bloc emis de UE și, după o analiză atentă și discuții cu consilierii lor, vor decide dacă vor face apel.
Achiziționarea de către Aegean AirlinesDupă o scindare a consiliului de administrație, la 2 martie 2011 Olympic Air a anunțat că intenționează să atace decizia UE cu Aegean Airlines și a anunțat, de asemenea, modificarea rețelei de trasee ca parte a adaptării strategiei, care a inclus anularea majorității rutele lor vest-europene și adăugarea rutelor interne și regionale.
La data de 21 octombrie 2012, compania Aegean Airlines a anunțat că a încheiat o înțelegere pentru achiziționarea companiei Olympic Air în valoare de 75 de milioane de euro, în așteptarea aprobării de către Comisia Europeană. Contrar încercării lor de fuziune, ambii transportatori ar continua să opereze sub mărci separate după achiziție. În cadrul tranzacției, Aegean Airlines a plătit companiei Olympic Air 20 de milioane de euro în avans. În cazul în care Comisia Europeană nu a aprobat acordul, Olympic Air va păstra în continuare banii, compania Aegean Airlines deținând o participație de 17% în cadrul companiei.
Sursele Comisiei Europene au declarat că a doua încercare a companiei Aegean Airlines de a cumpăra Olympic Air va fi aprobată de Comisie; sa înțeles că Olympic Air ar fi forțat să intre în faliment dacă fuziunea nu ar fi permisă să continue.
Achiziția a fost aprobată de Comisia Europeană la 9 octombrie 2013.
Începând cu 1 februarie 2014, Olympic Air este un furnizor de servicii pentru compania mamă Aegean Airlines, cu toate zborurile internaționale care transportă prefixul de zbor al acestuia. Transportatorul continuă să opereze rutele interne (unele dintre ele în cooperare cu Aegean). Unele zboruri internaționale Aegean sunt operate de Olympic Air.
Când vă înscrieți la Miles + Bonus, vă veți bucura de toate privilegiile de a fi membru Blue chiar de la început. Veți primi cartea dvs. de plastic imediat ce efectuați un singur zbor cu Aegean, Olympic Air sau orice altă companie aeriană Star Alliance.
12.000 de mile în decurs de 12 luni (inclusiv cel puțin 2 zboruri Aegean sau Olympic Air) sau un total de 24.000 mile, indiferent de compania aeriană cu care alegeți să zburați.
24.000 mile în decurs de 12 luni (inclusiv cel puțin 4 zboruri Aegean sau Olympic Air) sau un total de 48.000 de mile, indiferent de compania aeriană cu care alegeți să zburați.
Cipru
Grecia
Flota Olympic Air este în prezent formată din următoarele aeronave, începând din ianuarie 2018:
Aeronava | In Serviciu | Comenzi | Pasageri | Note | ||
---|---|---|---|---|---|---|
ATR 42-600 | 2 | — | 48 | |||
Bombardier Dash 8-100 | 2 | — | 37 | |||
Bombardier Dash 8-Q400 | 8 | — | 78 | Cinci dintre acestea sunt Q400 NextGen | ||
Total | 12 | — |